مراحل برق کشی ساختمان ها


معمولا ترتیب انجام کارهای برق ساختمان به صورت زیر است :

مرحله اول :

1 - کشیدن نقشه ساختمانی شامل سیستمهای روشنائی – سیستم های صوتی -  سوکتهای برق – تلفن – آنتن – آیفون – فن کوئیل ها – اطفاء حریق – برق اضطراری و موتور خانه.

2- اجرای نقشه روی کار.

3- تراز کردن کل قوطی کلیدها و کشیدن خطِ  تراز با چک لاین.

4- شیار زدن مسیر لوله ها با شابلون ودستگاه شیارزن .

5- کندن قوطی کلیدها با دستگاه .

6- سوراخ کردن روشنائی سقفی توسط دستگاه ( در مورد سقف کاذب، روی سقف ساپورت خورده و روی آن لوله فیکس میشود).

7- نصب قوطی کلید روی دیوار توسط شابلون و تراز کردن دقیق آنها.

8- جوشکاری و ساپورت زدن برای فیکس کردن لوله پولیکاهای که برای ورودی و خروجی لوله های که داخل جعبه فیوز آورده می شود.

 ۹- جوشکاری و ساپورت زدن برای فیکس کردن لوله پولیکاهای که برای ورودی و خروجی لوله های که داخل جعبه آنتن و تلفن آورده می شود.

10- اجرای لوله پولیکا گذاری توسط گرما و خم کاری توسط مشعل و فنر  و آب بندی آن توسط چسب پولیکا.

11- جوشکاری و ساخت ساپورت برای سینی برق بر روی داکت مشخص شده از روی نقشه ( این سینی برق ها برای ورود کابل های برق تلفن آنتن ماهواره و ....... نیازهای ساختمان به طور مجزا داخل داکت های ساختمان فیکس و وارد باکس های مورد نیاز خود می شود).

12- پوشش کامل روی لوله پولیکا های که در کف ساختمان کار شده است.

13- نصب جعبه فیوز و تراز کردن آن در جاهای مشخص توسط نقشه.

14- نصب جعبه آنتن و ماهواره و تلفن و تراز کردن آن در جاهای مشخص توسط نقشه.

15- تامین ارتینگ ساختمان( نصب پلیت و سیم مسی وزغال ونمک برای راه اندازی چاه ارت و ازآنجا به سینی برق و به مصرف کننده ها)

16- لوله فولادی گذاری در شرایطی که نقشه تعیین کرده است(در پارکینگ های اداره جات داخل روشنائی آسانسور وروشنائی موتور خانه).

 

مرحله دوم:

 (بعد از کف سازی و کاشی کاری و سفید کاری دیوار)

 1- تمیز کردن قوطی کلیدها وبریدن لوله های اضافی روی کار.

2- سیم گذاری داخل لوله پولیکا (رنگ سیم ها و قطر سیم ها و جنس سیم ها از روی استاندارد انتخاب میشود)

3- انداختن کابل شیلد دار برای بلندگوها وازآنجا به ولوم های همان اتاق و از آنجا به فیشهای پشت آمپلی فایرها.

4-کابل کشی برق از داخل جعبه فیوز و رد کردن داخل سینی برق و بست زدن و از آنجا به زیر کنتور(درصورت داشتن دیزل ژنراتوراین کابل ها داخل موتور خانه و وارد  تابلو های مخصوص خودش میشود).

5- کابل کشی تلفن –آنتن ماهواره وآیفون ازتابلوهای مخصوص خودش و رد کردن داخل سینی مخصوص خودش و بست زدن کابل ها و از آنجا به باکس های مخصوص خودشان.

6- اتصالات سر سیم ها در داخل قوطی کلید- جعبه فیوزها – روشنائیها – توکارها – و جعبه آنتن – ماهواره- تلفن - اطفاء حریق- UPS(نصب دستگاه های تغذیه  UPS به شرکتهای مسئول مرتبط میشود)

 7- قلع اندود کردن کل اتصالات و سر سیم ها توسط حوضچه قلع

8- عایق کاری اتصالات توسط وارنیش حرارتی (جایگزین لنت برق).

9- اجرای کابل کشی مربوط به بیرون ساختمان نصب نور افکن ها در نما.

 

مرحله سوم ( بعد از نقاشی و کف تمام شده):

1- بستن کلید و پریز و تراز کردن آنها

2- بستن ترمینال روی سر سیم ها.

4- نصب دتکتور های دود و شستی آنها روی جاهای تعیین شده

.5- نصب فیوزها داخل جعبه فیوز و وایرشو زدن سرسیم ها و فیوز بندی آنها

6- نصب آیفون تصویری بستن سوکتها و شستی های مربوط به آن.

 7- نصب آنتن مرکزی و سوئچینگهای مربوط به آن

8- نصب سوئچینگهای ماهواره ( نصب و راه اندازی ماهواره برعهده شرکت های مربوط میباشد)

9- نصب چشم لایتینگ در راه پله و پارکینگ ها

 10- نصب چشم لایتینگ در سرویسها برای هود مرکزی ( این چشم ها پس از عمل کردن به کنتاکتور و سپس کنتاکتور به سانتیفوژ فرمان داده و باعث تهویه سرویسها می شود)

11- نصب نور مخفی های داخل سقف کاذب و کفی های روی سرامیک.

نصب تجهیزات برقی: 

- نصب تابلوی برق موتورخانه (تجهیزات داخل تابلوبرق بر اساس نیازهای موتور خانه انتخاب و توسط تابلو ساز ساخته میشود)

- نصب پایه سینی برق روی دیوار وفیکس کردن سینی برق روی آن.

- نصب لوله زیرسینی برق وازآنجا روی الکتروموتورها و ترموستات ها و مصرف کننده های دیگر.

- کابل کشی از تابلوبرق روی سینی برق و داخل لوله ازآنجا سرالکترو موتورها و ترموستات ها و مصرف کننده ها.

- وایرشوزدن و شماره زدن سر سیم ها و بستن آن روی تخته کِلِم الکتروموتورها وترموستات ها و مصرف کننده ها واز آنجا به ترمینال زیر تابلو برق.


تصاویری از ژنراتور

تصاویری از ژنراتور:

خازن

خازن

خازن ها انرژی الکتریکی را نگهداری می کنند و به همراه مقاومت ها ، در مدارات تایمینگ استفاده می شوند . همچنین از خازن ها برای صاف کردن سطح تغییرات ولتاژ مستقیم استفاده می شود . از خازن ها در مدارات بعنوان فیلتر هم استفاده می شود . زیرا خازن ها به راحتی سیگنالهای غیر مستقیم AC را عبور می دهند ولی مانع عبور سیگنالهای مستقیم DC  می شوند .

ادامه نوشته

ترانسفورماتور جریان (‍(CT و ترانسفورماتور ولتاژ((PT

ترانسفورماتور جریان (‍(CT و ترانسفورماتور ولتاژ((PT

همانطوری که میدانید و مطمئنا تا کنون به دفعات زیاد در آزمایشگاهها دیده اید و عمل کرده اید اندازه گیری سطوح ولتاژ و جریان کم بسادگی و با وسایل ساده آزمایشگاهی امکانپذیر است. اما در برق فشار قوی قضیه متفاوت است و اندازه گیری در این سیستم دشوارتر و حساس تر بنظر میرسد.

ادامه نوشته

ساختمان وطرز کار وکنترول دور موتور القایی

ساختمان وطرز کار وکنترول دور موتور القایی

 

 

ساختمان موتور القایی

 استاتور موتورهای القایی همان ساختار فیزیکی ماشین های سنکرون را دارد ، ولی ساختار روتورشان متفاوت است .

این استاتور ظاهر استاتور ماشین های سنکرون را دارد ( و واقعاً هم همان است)  دو نوع مختلف روتور موتور القایی وجود دارد که می تواند داخل استاتور قرار گیرد .  یک نوع روتور قفس سنجابی یا تنها روتور قفسی نام دارد و دیگری روتور سیم پیچی شده نامیده می شود . روتورقفس سنجابی از یک سری میلة هادی تشکیل می شود که در شیارهای سطح روتور قرار دارند و در دو طرف با حلقه های اتصال کوتاه کننده به هم متصل شده اند . این طرح به این دلیل روتور قفس سنجابی نامیده می شود که مجموعه میله های هادی شبیه چرخهایی هستند که سنجابها روی آن می دوند .

نوع دیگر روتور ، روتور سیم پیچی شده است . روتور سیم پیچی شده مجموعه کاملی از سیم پیچهای سه فاز دارد ، که مثل تصویر آینه ای سیم پیچهای استاتور بر روتور هستند سیم پیچهای سه فاز روتور معمولاً اتصال ستاره (Y) دارند و انتهای سه سیم روتور به حلقه های لغزان محور روتور متصل اند . سیم پیچهای روتور توسط جاروبکهای سوار بر حلقه های لغزان اتصال کوتاه می شوند . بنابراین جریانهای روتور موتورهای القایی با روتور سیم پیچی شده از طریق جاروبکهای استاتور قابل دسترسی اند ، و از همین جا می توان این جریانها را اندازه گرفت و مقاومت های اضافی در مدار روتور گذاشت . می توان از این خصوصیت استفاده کرد و مشخصة گشتاور – سرعت موتور را تغییر داد.

ادامه نوشته

موتور های القایی قفس سنجابی

رایج ترین موتور AC ،موتور القایی قفس سنجابی است.استاتور این نوع موتور مانند موتورهای DC دارای قطب های از جنس آهن یکپارچه نیست.قطب های ساخته شده با آهن یکپارچه در موقع کار ممکن است بیش از حد گرم شوند و کارآیی الکتریکی ضعیفی از خود ارایه دهند.به همین دلیل در موقع ساخت،استاتور را از تعدادی صفحات مسطح لایه ای می سازند و آنها را به صورت به هم پیوسته و عایق از یکدیگر قرار می دهند،تا جریان های گردابی که منشا تلفات حرارتی در آهن هستند،تا حد ممکن کاهش یابد

ادامه نوشته

تله خط وساختمان تله خط

تله خط چیست

تله خط یا تله موج بعنوان اصلی ترین بخش سیستم PLC و بخش فشارقوی آن می­باشد ذیلاً ساختمان، نحوه نصب و مشخصات فنی اجزاء آن تشریح می­گردد:

ساختمان تله خط

یک تله خط از 3 جزء موازی که عبارتند از:

1- پیچک اصلی

MAIN COIL

2- وسیله تنظیم

TURING DEVICE

3- وسیله حفاظت

PROTECTION  DEVICE

تشکیل شده است. یک تله خط بصورت سر در شبکه قرا می­گیرد .

ادامه نوشته